5 tips voor een betere ademhaling

  1. respiration-profonde.jpg​​Gebruik je neus, niet je mond. Het lijkt een dooddoener, maar onze neus is ontworpen om te ademen. De lucht die binnenkomt wordt gefilterd, verwarmd en bevochtigd om de luchtgeleiding naar de longen zo vlotjes mogelijk te maken. Hierbij worden de meeste ziekteverwekkers ook tegengehouden.
  2. Adem bewust. Ademen gaat gelukkig vanzelf, daar hoef je niet over na te denken. Maar wanneer je af en toe stilstaat bij je ademhaling, zal je merken dat je hierdoor ook meer aandacht geeft aan wat er lichamelijk en emotioneel met je aan de hand is. De adem is de brug tussen lichaam en gedachten – wanneer je naar je adem kijkt, kijk je naar je innerlijke wereld.
  3. Ontspan. Wanneer je gespannen bent, adem je hoog in de borst, alleen maar met de toppen van de longen. Hierdoor gebruik je niet de volledige longcapaciteit en zal ook de gaswisseling (zuurstof en koolstof) ter hoogte van de cellen niet efficiënt gebeuren waardoor je sneller ziek wordt.
  4. Adem diep. Breng je aandacht naar je buik en je ademhaling zal volgen. Leg je hand op je buik en volg je ademhaling en je wordt vanzelf rustiger.
  5. Adem traag. Een oude Indische wijsheid zegt dat elke mens een x aantal ademhalingen ter beschikking heeft gekregen bij zijn geboorte. Als dit waar is, is traag ademen de sleutel tot een goede gezondheid en een lang leven.